Yoga för män

För ett par veckor sedan berättade min fru att yogastudion Veda under en helg skulle anordna något som kallades för ”Yoga för män”. Upplägget var sådant att man som man kunde komma dit på lördag och söndag förmiddag och få en introduktionsworkshop i Ashtanga Vinyasa yoga. När jag läste ”introduktion” blev jag lite kaxig och tänkte att jag minsann har tränat yoga någorlunda regelbundet sedan i somras. Inte för att jag hade testat på just Ashtanga Vinyasa yoga men det kunde väl inte vara så annorlunda mot det jag pysslat med? Behövde jag då verkligen en introduktion?

Det som till slut fick mig att anmäla mig var att jag behövde något för mig själv som inte innefattade konflikthantering med barn.

Nu är det söndag kväll och jag kan såhär i efterhand erkänna att jag i högsta grad var i behov av en introduktion. Vid slutet av lördagens yogapass var mattan hal av svett. I morse hade jag träningsvärk i hela kroppen och innan frukosten intogs svepte jag tre stora glas vatten. Hade de små antydningar till muskler som jag byggt upp under hösten varit en illusion?

Jo, nog är muskelantydningarna där, de hade bara inte utsatts för just Ashtanga Vinyasa yoga. Denna yogaform visade sig vara utmanande för mig i det att man följer en given serie av rörelser som i ett flöde utan någon egentlig möjlighet till återhämtning. Eller jo, downward-facing dog ska ju vara en viloposition för dem som är viga nog att fördela tyngden till benen eller starka nog att hålla upp kroppen utan problem, men där är jag uppenbarligen inte än. Framåt den sjunde solhälsningen började mina armar skaka av ansträngning och det stod klart att jag här har en tuff utmaning att nöta vidare på hemma. Enligt Johan Lundback som höll i workshoppen funkar det för nybörjare att träna en bit in i den första serien i Ashtanga Vinyasa yoga hemma. Det får bli min plan nu framöver under några veckor.

Helgens eskapad var mitt första besök på Veda och gav definitivt mersmak. Inramningen och stämningen kändes bra med ett lite surt bekymmer för oss som är närmre två meter långa – jag nådde gott och väl upp till taket och fick inleda mina solhälsningar med böjda armar. Inte för att det är någon deal breaker men jag upplevde det som störande. All in all en fin helg med trevliga möten och inspiration som kommer räcka ett bra tag framöver. För den som tror att jag hittar på allt det här finns det bildbevis på Vedas Facebooksida.

Nu när vi ändå pratar om yoga tänkte jag dela med mig av en för mig väldigt användbar bild över hur vikten ska fördelas över handen när man gör positioner som exempelvis plankan. Jag har tidigare nämnt att jag ibland upplevt smärtor i min högra handled och handflata vid belastning. Problemet var att handflatan fick ta nästan hela min kroppsvikt – som inte är så liten med tanke på min längd och mitt intresse för mat – och till slut började den säga ifrån. Som bilden visar är det A och O att fördela vikten över olika punker i handen. Jag testade att följa bildens råd under helgens workshop och har inte känt av smärtan alls. Utan att mitt uttalande är grundat mer än så vill jag påstå att det funkar kanon!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *